door 837e312e4d9e8dc2deed6d0f397204db99865111 13 sep., 2018

Het leven is vol met onstuimig weer en dat zal altijd zo blijven. Op sommige dagen regent het hard, op andere dagen is er een miezerregen en soms zelfs overstromingen door bakken regen die uit de hemel vallen. Het is een feit dat deze stormachtige dagen zullen blijven komen, door je hele leven heen. Hoe je ook verlangt naar alle dagen zonneschijn, een strakblauwe hemel en warme dagen tot in de eeuwigheid, het leven heeft simpelweg een andere weersvoorspelling.

Ik heb in mijn leven ook regelmatig te maken gehad met slecht weer, pikzwarte luchten, donderwolken en een voor mijn gevoel niet stoppende zeikregen. Vele om mij heen vonden dat ik in die tijd alle recht had om in een hoekje onder een dekentje te gaan liggen, boos te zijn en misschien zelfs wel op te geven. Eventjes heb ik me daaraan overgegeven en me ondergedompeld in de liefde, medeleven en oneindige warmte van de mensen om mij heen.

Na verloop van tijd realiseerde ik mij dat dit gedrag nodig was geweest om alles wat er was gebeurd te laten landen. Het zou me echter niet helpen met het beleven en doorleven van al het moois me nog te wachten staat. Je kunt alle dagen angstig zijn voor de regen die vandaag mogelijk gaat vallen, of je zorgen maken over de storm van morgen. Het feit is dat het niet voorkomt dat de regen valt en de storm in al zijn hevigheid over je heen zal razen.

Ik heb geleerd dat iedere weersverandering je sterker en flexibeler maakt. De wind waait nieuwe ervaringen je leven in, de regen wast je grootste angsten weg en storm schudt de boel eens lekker door elkaar!

We schelden continu op de Jan Pelleboeren van deze tijd omdat ze het voor ons gevoel toch vaak bij het verkeerde eind hadden. We kunnen helaas niemand de schuld geven van het continu veranderende weer in ons leven, dus kun je het net zo goed gaan leren accepteren.

Uiteraard word ik ook nog regelmatig chagrijnig van het weer, kan ik ook niet altijd gewoon accepteren dat het soms gewoon niet anders is en mogelijk zelfs een reden heeft. Maar wat is het fijn om het leven met enige regelmaat te kunnen laten komen zoals het komt, een danshouding aan te nemen en me te laten leiden door de sterke armen van de regen.

p.s.: Houdt vertrouwen dat tijd je wonden heelt en dat er een groot aantal professionals klaar staat om je te kunnen helpen jezelf te helpen.


door 837e312e4d9e8dc2deed6d0f397204db99865111 09 mei, 2018

Het is weer een aantal jaren geleden dat wij aankwamen in het hotel in Sharm el Sheikh. Een tikkie moe en een pietsie chagrijnig van de toch altijd weer tegenvallende reis. We werden begeleid naar de receptie door een vriendelijke, breeduit lachende knappert met een opvallende button met de tekst …. If you don’t have a smile, i’ll give you one of mine …

De glimlach die ik meneer Knappert automatisch gaf, werd eens zo breed na het lezen van deze simpele, zeer effectieve en veelbelovende tekst. Het had dus al effect en we waren er net …. ;-)

Achter deze slogan schuilt wat mij betreft nog zoveel meer dan de toch al veelzeggende eerste betekenis.

Lachen heeft een positief effect op zowel onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid. Tijdens het lachen produceren onze hersenen het zogenaamde gelukshormoon endorfine, dat een gevoel van geluk en euforie kan geven. Dit effect heeft cacao ook, dus lachend een stuk chocola in die mik en je wordt in veelvoud instant gelukkig ;-)

Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat lachen het immuunsysteem versterkt waardoor je minder vatbaar bent voor infecties, daarnaast daalt de hartslag en de bloeddruk. Na een lachbui ontspannen de spieren en het kan je helpen om mentaal te ontspannen. Dat is dan weer hetzelfde effect wat sporten op je heeft, het moet niet gekker worden.

Kortom, lachen is écht gezond en je gebruikt met lachen veel meer spieren van je gezicht dan met boos kijken, dus je blijft er ook nog eens langer jong uitzien. I rest my case ...

De medewerkers van het hotel hebben de slogan overigens met volle overtuiging waargemaakt. Of het nu de dame was die de kamer netjes maakte, de kok achter het buffet, de poolboy met zijn vrieskoude en naar munt ruikende handdoekjes, de manager die het park aan een inspectie onderwierp, allemaal hadden ze de button op en lachte allemaal altijd breeduit.

Na deze heerlijke vakantie ben ik opnieuw naar de receptie gegaan om een button te scoren. Helaas waren ze niet te koop (de slogan bleek geen goedkope marketing stunt maar een diepgewortelde overtuiging) maar met de nodige charme en wat wapperende wimpers is het me dan toch gelukt er één te bemachtigen. Jaren na dato denk ik nog regelmatig terug aan de slogan op de button en hoop ik dat je met deze blog bent geïnspireerd om meer te lachen en ervoor te zorgen dat anderen dat ook gaan doen. So, laugh your head off.




door 837e312e4d9e8dc2deed6d0f397204db99865111 06 mei, 2018

Iedereen heeft leren praten en dus ook leren begrijpen wat iemand zegt. We interpreteren juist en de intenties zijn duidelijk. Toch? Waarom gaat het dan toch zo vaak mis bij het maken en nakomen van afspraken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het aanspreken van iemand die de afspraken niet na komt....

Effectieve communicatie is de basis van concrete afspraken maken.

Communiceren is zoveel meer dan woorden uitspreken. Communiceren is een heel proces van verbale- en non verbale boodschappen, belangen, gevoelens en meningen. Kortom, het is best een heel gedoe en niet zo gek dat dan miscommunicatie op de loer ligt.

De reden waarom ik dit graag met je wil delen is omdat ik het in de praktijk vaak mis zie gaan. Ik gebruik in mijn coaching een stappenplan die ik graag met je wil delen:

  1. Wat verwachten we van elkaar? Om te beginnen is het belangrijk dat je je verwachtingen uitspreekt. Luister goed naar de ander, vat regelmatig samen en vraag door. Zit iedereen hetzelfde in de wedstrijd? Toets regelmatig of je het begrepen hebt. Als de verwachtingen niet overeen komen is het (bijna) onmogelijk om goede afspraken te maken.
  2. Welke concrete afspraken maken we? Wees zo specifiek mogelijk over het waarom, wat, waar, wanneer, wie en hoe. Maak de afspraak SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) en leg ze vast.
  3. Komen we onze afspraak niet na? Spreek elkaar aan op basis van de gemaakte vastgelegde afspraken.
  4. Welke afspraak is niet nagekomen
  5. Wat is het gevolg
  6. Herkennen en erkennen we dit
  7. Besluit of de afspraak kan worden herbevestigd of moet worden gekalibreerd
  8. Moeten we kalibreren? Wanneer afspraken niet blijken te passen of te werken, pas ze dan aan of maak nieuwe afspraken met wederzijdse toestemming. Herhaal het proces en leg ook nu de afspraken weer samen vast.

En dan tot slot het geven van feedback

  1. Hoe spreken we elkaar aan als afspraken niet worden nagekomen? Met goede feedback bevorder je gewenst gedrag en voorkom je ongewenst gedrag. Maar wanneer is feedback effectief? Hiervoor geldt een ezelsbruggetje: die van de 4 G’s.
  2. G edrag: Beschrijf het gedrag van de ander op een objectieve manier. Hierbij horen zinnen als “ ik zie dat je … “ en “ ik hoor je zeggen dat … “
  3. G evoel: beschrijf wat het gedrag met jou doet bijv. “ik vind dit erg jammer”
  4. G evolg: wat is het gevolg van het gedrag bijv. “ik krijg hierdoor het gevoel dat onze afspraken niet serieus neemt”
  5. G ewenst: benoem het gedrag wat je graag zou zien bijv. “Ik vind het belangrijk dat we op één lijn zitten” of “ geef het aan als je het ergens toch niet mee eens bent, dan kunnen we proberen een compromis te sluiten”

Ik hoop dat je geïnspireerd wordt om aan de slag te gaan met deze stappen. Grote kans dat het een succes wordt!!



door 837e312e4d9e8dc2deed6d0f397204db99865111 06 mei, 2018

Je ontwikkelt jezelf op professioneel vlak en terwijl je je pad loopt, volgt je onzekerheid je op de voet. Een eindje achter je zodat je het niet merkt als alles gaat zoals je wil. Maar zodra er obstakels zijn, als er zich problemen voordoen of dingen gaan niet zoals je had bedacht dan haalt je onzekerheid je in. Je wordt als het ware verrast, omgeduwd en instabiel.

Vervolgens hoor ik je denken, ik moet vaardigheden leren en opleidingen doen. Dan is het lek boven water en ga ik fluitend door het leven. Dit geldt overigens niet voor de beginnende professional, maar ook voor de (zeer) ervaren professional. De wereld veranderd in de huidige 24-uurs economie tenslotte in razend tempo. Het is een hele uitdaging om het bij te houden.

Wat ik vaak zie is een wat naïeve visie op ontwikkeling. Veel bedrijven gaan uit van de overtuiging dat het aanleren van vaardigheden de oplossing is. Niet kijken naar het “waarom” maar naar het “hoe”.

De zeer succesvolle senioren onderscheiden zichzelf niet door altijd fluitend door het leven te gaan maar zichzelf te wapenen tegen de onzekerheid. Waar komt het vandaan, is het reëel en hoe kan ik er mee omgaan. Zij kennen de ware aard van hun onzekerheden en worden er niet meer door verrast. Sterker, ze hebben geleerd ze te omarmen en de onzekerheid in te zetten in de ontwikkeling.

Kortom, zelfkennis is goud waard! Vaardigheden leren? Jazeker, ook dat is uiteraard nodig. Maar je zelf leren kennen, weten waar je valkuilen en onzekerheden zitten is zeker zo belangrijk.

Daar wil ik jou of jouw medewerker(s)graag bij helpen. Door mijn oprechte interesse in de mens achter de professional ben ik in staat om de vinger snel op de zere plek te leggen. Ik heb spiegels, tools, inzicht gevende methodes en voldoende gezond boeren verstand om de coachee verder te helpen. Mijn handen jeuken nu al!!

door 837e312e4d9e8dc2deed6d0f397204db99865111 13 sep., 2018

Het leven is vol met onstuimig weer en dat zal altijd zo blijven. Op sommige dagen regent het hard, op andere dagen is er een miezerregen en soms zelfs overstromingen door bakken regen die uit de hemel vallen. Het is een feit dat deze stormachtige dagen zullen blijven komen, door je hele leven heen. Hoe je ook verlangt naar alle dagen zonneschijn, een strakblauwe hemel en warme dagen tot in de eeuwigheid, het leven heeft simpelweg een andere weersvoorspelling.

Ik heb in mijn leven ook regelmatig te maken gehad met slecht weer, pikzwarte luchten, donderwolken en een voor mijn gevoel niet stoppende zeikregen. Vele om mij heen vonden dat ik in die tijd alle recht had om in een hoekje onder een dekentje te gaan liggen, boos te zijn en misschien zelfs wel op te geven. Eventjes heb ik me daaraan overgegeven en me ondergedompeld in de liefde, medeleven en oneindige warmte van de mensen om mij heen.

Na verloop van tijd realiseerde ik mij dat dit gedrag nodig was geweest om alles wat er was gebeurd te laten landen. Het zou me echter niet helpen met het beleven en doorleven van al het moois me nog te wachten staat. Je kunt alle dagen angstig zijn voor de regen die vandaag mogelijk gaat vallen, of je zorgen maken over de storm van morgen. Het feit is dat het niet voorkomt dat de regen valt en de storm in al zijn hevigheid over je heen zal razen.

Ik heb geleerd dat iedere weersverandering je sterker en flexibeler maakt. De wind waait nieuwe ervaringen je leven in, de regen wast je grootste angsten weg en storm schudt de boel eens lekker door elkaar!

We schelden continu op de Jan Pelleboeren van deze tijd omdat ze het voor ons gevoel toch vaak bij het verkeerde eind hadden. We kunnen helaas niemand de schuld geven van het continu veranderende weer in ons leven, dus kun je het net zo goed gaan leren accepteren.

Uiteraard word ik ook nog regelmatig chagrijnig van het weer, kan ik ook niet altijd gewoon accepteren dat het soms gewoon niet anders is en mogelijk zelfs een reden heeft. Maar wat is het fijn om het leven met enige regelmaat te kunnen laten komen zoals het komt, een danshouding aan te nemen en me te laten leiden door de sterke armen van de regen.

p.s.: Houdt vertrouwen dat tijd je wonden heelt en dat er een groot aantal professionals klaar staat om je te kunnen helpen jezelf te helpen.


door 837e312e4d9e8dc2deed6d0f397204db99865111 09 mei, 2018

Het is weer een aantal jaren geleden dat wij aankwamen in het hotel in Sharm el Sheikh. Een tikkie moe en een pietsie chagrijnig van de toch altijd weer tegenvallende reis. We werden begeleid naar de receptie door een vriendelijke, breeduit lachende knappert met een opvallende button met de tekst …. If you don’t have a smile, i’ll give you one of mine …

De glimlach die ik meneer Knappert automatisch gaf, werd eens zo breed na het lezen van deze simpele, zeer effectieve en veelbelovende tekst. Het had dus al effect en we waren er net …. ;-)

Achter deze slogan schuilt wat mij betreft nog zoveel meer dan de toch al veelzeggende eerste betekenis.

Lachen heeft een positief effect op zowel onze lichamelijke als onze geestelijke gezondheid. Tijdens het lachen produceren onze hersenen het zogenaamde gelukshormoon endorfine, dat een gevoel van geluk en euforie kan geven. Dit effect heeft cacao ook, dus lachend een stuk chocola in die mik en je wordt in veelvoud instant gelukkig ;-)

Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat lachen het immuunsysteem versterkt waardoor je minder vatbaar bent voor infecties, daarnaast daalt de hartslag en de bloeddruk. Na een lachbui ontspannen de spieren en het kan je helpen om mentaal te ontspannen. Dat is dan weer hetzelfde effect wat sporten op je heeft, het moet niet gekker worden.

Kortom, lachen is écht gezond en je gebruikt met lachen veel meer spieren van je gezicht dan met boos kijken, dus je blijft er ook nog eens langer jong uitzien. I rest my case ...

De medewerkers van het hotel hebben de slogan overigens met volle overtuiging waargemaakt. Of het nu de dame was die de kamer netjes maakte, de kok achter het buffet, de poolboy met zijn vrieskoude en naar munt ruikende handdoekjes, de manager die het park aan een inspectie onderwierp, allemaal hadden ze de button op en lachte allemaal altijd breeduit.

Na deze heerlijke vakantie ben ik opnieuw naar de receptie gegaan om een button te scoren. Helaas waren ze niet te koop (de slogan bleek geen goedkope marketing stunt maar een diepgewortelde overtuiging) maar met de nodige charme en wat wapperende wimpers is het me dan toch gelukt er één te bemachtigen. Jaren na dato denk ik nog regelmatig terug aan de slogan op de button en hoop ik dat je met deze blog bent geïnspireerd om meer te lachen en ervoor te zorgen dat anderen dat ook gaan doen. So, laugh your head off.




door 837e312e4d9e8dc2deed6d0f397204db99865111 06 mei, 2018

Iedereen heeft leren praten en dus ook leren begrijpen wat iemand zegt. We interpreteren juist en de intenties zijn duidelijk. Toch? Waarom gaat het dan toch zo vaak mis bij het maken en nakomen van afspraken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het aanspreken van iemand die de afspraken niet na komt....

Effectieve communicatie is de basis van concrete afspraken maken.

Communiceren is zoveel meer dan woorden uitspreken. Communiceren is een heel proces van verbale- en non verbale boodschappen, belangen, gevoelens en meningen. Kortom, het is best een heel gedoe en niet zo gek dat dan miscommunicatie op de loer ligt.

De reden waarom ik dit graag met je wil delen is omdat ik het in de praktijk vaak mis zie gaan. Ik gebruik in mijn coaching een stappenplan die ik graag met je wil delen:

  1. Wat verwachten we van elkaar? Om te beginnen is het belangrijk dat je je verwachtingen uitspreekt. Luister goed naar de ander, vat regelmatig samen en vraag door. Zit iedereen hetzelfde in de wedstrijd? Toets regelmatig of je het begrepen hebt. Als de verwachtingen niet overeen komen is het (bijna) onmogelijk om goede afspraken te maken.
  2. Welke concrete afspraken maken we? Wees zo specifiek mogelijk over het waarom, wat, waar, wanneer, wie en hoe. Maak de afspraak SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) en leg ze vast.
  3. Komen we onze afspraak niet na? Spreek elkaar aan op basis van de gemaakte vastgelegde afspraken.
  4. Welke afspraak is niet nagekomen
  5. Wat is het gevolg
  6. Herkennen en erkennen we dit
  7. Besluit of de afspraak kan worden herbevestigd of moet worden gekalibreerd
  8. Moeten we kalibreren? Wanneer afspraken niet blijken te passen of te werken, pas ze dan aan of maak nieuwe afspraken met wederzijdse toestemming. Herhaal het proces en leg ook nu de afspraken weer samen vast.

En dan tot slot het geven van feedback

  1. Hoe spreken we elkaar aan als afspraken niet worden nagekomen? Met goede feedback bevorder je gewenst gedrag en voorkom je ongewenst gedrag. Maar wanneer is feedback effectief? Hiervoor geldt een ezelsbruggetje: die van de 4 G’s.
  2. G edrag: Beschrijf het gedrag van de ander op een objectieve manier. Hierbij horen zinnen als “ ik zie dat je … “ en “ ik hoor je zeggen dat … “
  3. G evoel: beschrijf wat het gedrag met jou doet bijv. “ik vind dit erg jammer”
  4. G evolg: wat is het gevolg van het gedrag bijv. “ik krijg hierdoor het gevoel dat onze afspraken niet serieus neemt”
  5. G ewenst: benoem het gedrag wat je graag zou zien bijv. “Ik vind het belangrijk dat we op één lijn zitten” of “ geef het aan als je het ergens toch niet mee eens bent, dan kunnen we proberen een compromis te sluiten”

Ik hoop dat je geïnspireerd wordt om aan de slag te gaan met deze stappen. Grote kans dat het een succes wordt!!



Meer posts
Share by: